ریاضیات علمی است که در خصوص اعداد، اشکال، مقادیر، ویژگی ‏ها و روابط بین آن ها بحث می‏ کند، و ریاضیدان کسی است که در این زمینه‏ ها به تفحص و تحقیق می‏پردازد.
تفکر در خصوص اعداد، اشکال، مقادیر، ارقام، نسبت ها و روابط بین آن ها، به زمان های بسیار قدیم برمی‏گردد.چینی ‏ها و هندی ‏ها و مصری‏ ها و… از جمله مردمانی هستند که در این وادی قدم نهاده‏اند و آنگاه فعالیت آنها زمینه و مقدمه‏ای برای تدوین نظام‏مند علم ریاضیات توسط اقلیدس در یونان گردیده است (مهام،1373).

تاریخچه علم ریاضی

استخوان ها و تکه چوب هایی بسیار قدیمی یافت شده که روی آنها شیارهایی وجود دارد. دانشمندان معتقدند این شیارها نماد نخستین استفاده ی بشر از اعداد هستند و میتواند نشانگر تعداد روزهای سپری شده یا تعداد دام های بشر اولیه باشد.

این سیستم نمایش اعداد که “سیستم چوب خط” نامیده می شود (مثل خطوطی که زندانیان در فیلم ها برای روزهای سپری شده در زندان روی دیوار می کشند) نشانگر اعداد طبیعی است. سیستم چوب خط دارای مفهوم “ارزش مکانی” نیست (مثل جایگاه دهگان، صدگان، هزارگان در سیستم با مبنای ده) و به همین خاطر دارای محدودیت نمایش اعداد بزرگ است. با این وجود سیستم چوب خط به عنوان قدیمی ترین سیستم نمایش اعداد شناخته می شوند.

امروزه دانش اموزان در هر مقطع تحصیلی با آزمون هایی روبرو می شوند که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موفقیت در آن میتواند نقش موثری در ادامه راهی که در پیش رو دارند، داشته باشد.

علاوه بر تسلط بر آزمون ها و مواردی که در آن مطرح می گردد، داشتن تکنیک هایی که ما را در کوتاه ترین زمان به پاسخ صحیح برساند نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این بین یادگیری راهبردها و تکنیک های جدید و به روز، خلاقانه، هوشمندانه و در عین حال در سریعترین حالت ممکن برای دست یابی به پاسخ در اولویت قرار می گیرد.

یکی از دروس مهمی که دانش آموزان در مراحل مختلف تحصیلی با آن درگیر هستند آموزش ریاضی می باشد. ریاضیات از جمله دروسی است که در پایه های مختلف تکرار و یادگیری صحیح و در عین حال آسان آن از دغدغه های والدین و دانش آموزان می باشد.

امروزه تکنیک های شناخته شده و علمی مختلفی برای آموزش ریاضیات به دانش آموزان وجود دارد. یکی از این روش ها، محاسبات سرعتی ریاضی می باشد که در آن به آموزش تکنیک هایی پرداخته می شود که با یادگیری آن ها دانش آموزان می توانند سرعت انجام عملیات و محاسبات خود را افزایش دهند. از این روش یادگیری به عنوان روش تراختنبرگ، نام برده می شود که روشی برای انجام محاسبات پایه ریاضی محسوب می گردد.

ماهیت روش تراختنبرگ چیست؟

روش تراختنبرگ مبتنی بر دستورالعمل هایی است که با آنچه در روش های معمولی وجود دارد متفاوت است. با یادگیری این روش، حساب و کتاب و ریاضی بصورت موضوعی آسان و جذاب در می آید. این روش شامل چندین الگوریتم انجام محاسبات است که فرد با به خاطر سپردن آن ها قادر خواهد بود محاسبات پایه ریاضی را به سرعت انجام داده و بدون طی مراحل میانی بصورت مستقیم به جواب برسد.

مزایای روش تراختنبرگ و یا محاسبات سرعتی

  • افزایش قدرت توجه و تمرکز
  • افزایش قدرت حل مسئله
  • بالار فتن میزان هوش منطقی-ریاضی
  • افزایش میزان اعتماد بنفس
  • افزایش میزان سرعت در انجام محاسبات
  • افزایش سرعت یادگیری و به یاد سپاری
  • افزایش خلاقیت

ارزش عملی والای این روش جدید در آن است که برخلاف شیوه ها و ترفندهایی که در گذشته بوده، یک روش کامل و جامع می باشد. محاسبات سرعتی ریاضی به افراد عادی که هیچ سروکاری با ریاضیات نداشته اند امکان دست یابی به نتایج فوق العاده ای را خواهد داد که از نبوغ ریاضی انتظار می رود. تراختنبرگ معتقد بود علت اینکه اغلب ما در کار با اعداد مشکلاتی داریم دشوار بودن فهم ریاضیات نیست، بلکه علت آن در روش های کهنه ای نهفته است که به ما درس داده اند(آن کاتلر و رودلف مک شین، 1981).

در واقع محاسبات سرعتی ریاضی، تکنیک هایی هستند که افراد را قادر می سازند ک محاسبات ریاضی را تنها با استفاده از توانایی های مغز انجام دهند. اگر افراد بتوانند به این تکنیک ها دست یافته و آن را فرا گیرند می توانند بخش عمده ای از محاسبات خود را بصورت ذهنی و بدون نیاز به ابزارهای کمکی مثل ماشین حساب انجام دهند و در نتیجه دانش اموزان با افزایش سرعت عمل در محاسبات ریاضی، میتوانند در آزمون های ورودی مدارس و امتحانات پایه های مختلف موفقیت لازم را کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *