چرتکه چیست؟

چرتکه یک ابزار کمکی دستی برای محاسبه است که شامل مهره‌ها یا دایره‌هایی است که می‌توانند بر روی یک سری چوب یا سیم در یک قاب معمولاً چوبی، به سمت بالا و پایین حرکت کنند اما کاربرد چرتکه چیست؟ کاربرد چرتکه برای محاسبات است اما خود چرتکه عملیات حساب را انجام نمی‌دهد. این ابزار فقط به انسان کمک می‌کند تا بتواند محاسبه کند یا آنچه شمارش شده است را به خاطر بسپارد.

تاریخچه چرتکه چیست؟ چرتکه مدرن چینی که هنوز هم در چین و در دیگر کشورها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد، مربوط به سال 1200 بعد از میلاد است. این وسیله ممکن است از تابلوی شمارش اولیه که در 300 سال قبل از میلاد در دریای مدیترانه استفاده می‌شده، ناشی شده باشد. نسخه آزتک یک چرتکه حدود 900 الی 1000 سال بعد از میلاد از ذرت به‌صورت رشته‌های نصب‌شده در یک قاب چوبی ساخته شده است.

چرتکه چیست؟

مزایای چرتکه چیست؟

30 دقیقه استفاده از چرتکه در روز به مغز بچه شما قدرت می‌بخشد و این یکی از مهم‌ترین مزایای چرتکه است. متأسفانه استفاده از چرتکه به‌عنوان یک ابزار آموزشی امروزه بسیار کاهش یافته است اما هنوز مکان‌هایی وجود دارد که اهمیت چرتکه را در حل مشکلات و حتی در زندگی روزمره به کودکان آموزش می‌دهند اما مزایای چرتکه چیست؟ و اهداف چرتکه چیست؟ چرتکه هنوز هم در کشورهای آسیایی برای محاسبات ذهنی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی متأسفانه استفاده از آن کمتر شده است. اگرچه استفاده از این ابزار تقریباً منسوخ شده است اما چرتکه همچنان می‌تواند با رقبای پیشرو خود مانند ماشین‌حساب‌های الکترونیکی هم‌تراز باشد.

مزایای چرتکه چیست؟ می‌توان این مزیت‌ها را به‌صورت زیر خلاصه نمود.

  • مغز را تیز می‌کند. ریاضی یک تمرین عالی برای مغز است. اگر زمان بیشتری را صرف حل مسائل ریاضی کنید، مغز شما شفاف‌تر عمل می‌کند. چرتکه به فرزندان شما فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های خود را تقویت کرده و در نهایت در محاسبات، مهارت‌های لازم را کسب کنند.
مزایای چرتکه
  • تقویت منطق استدلالی. کودکان یاد می‌گیرند که مسائل ریاضی را به‌تنهایی حل کنند. آن‌ها در نهایت به ماشین‌حساب تکیه نمی‌کنند تا فوراً به محاسبات پاسخ دهند. این امر فقط در مورد چهار عمل اصلی صدق نمی‌کند بلکه شامل کسرها، اعشار، اعداد صحیح و سایر مفاهیم ریاضی نیز است.

سایر مزایای استفاده از چرتکه چیست؟

  • سرعت و دقت را بهبود می‌بخشد. چرتکه به فرزندان شما کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های ساده، سرعت و دقت را در حل مسائل ریاضی افزایش دهید. به احتمال زیاد یک فراگیر استفاده از چرتکه می‌تواند پاسخ صحیح را 4 تا 5 برابر سریع‌تر از ماشین‌حساب به دست آورد و علاوه بر این، شما نمی‌توانید همیشه ماشین‌حساب همراه خود داشته باشید. با کمک یک چرتکه، مهارت‌های محاسبه بهتر و سریع‌تری خواهید داشت.
  • اعتماد به ‌نفس را افزایش می‌دهد. وقتی سرعت و دقت را چاشنی کار خود کنید، اعتماد به نفس و عزت‌نفس خاصی در شما ایجاد می‌شود زیرا برای محاسبات خود به هیچ کمکی وابسته نبودید. کودک شما در مورد مهارت حل مسئله خود احساس خوبی خواهد داشت و در نهایت عاشق ریاضیات خواهد شد.
  • استفاده از چرتکه؛ حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد. فرزندان شما تمرکز بیشتر را یاد می‌گیرند زیرا آن‌ها هر بار که یک مسئله ریاضی را حل می‌کنند، دائماً تصویری از یک چرتکه را در سر خود تجسم می‌کنند. به دلیل آموزش چرتکه، آن‌ها توانایی خود را برای به خاطر سپردن مفاهیم و اطلاعات جدید افزایش می‌دهند و توانایی آن‌ها برای به یاد آوردن آموخته‌های خود نیز توسعه می‌یابد.
چرتکه

در نهایت ترس از شمارش را در سر فرزند خود به کمک چرتکه برطرف سازید. اگر فرزندان شما چرتکه را در سنین جوانی یاد بگیرند، مفهوم اعداد، دیگر برای آن‌ها پیچیده و بیگانه نخواهد بود.

اهداف استفاده از چرتکه چیست؟

اگر به فکر ثبت‌نام فرزندان خود در کلاس‌های چرتکه هستید باید از مزایای آن آگاه باشید. علاوه بر پیشرفت چشمگیر در توانایی محاسبه هم در چرتکه و هم از نظر ذهنی، در سایر زمینه‌ها نیز استفاده از چرتکه مفید است. بیایید چند مورد از اهداف استفاده از چرتکه را برای شما برشمریم.

  1. تخصص در ریاضیات. ریاضیات برای بیشتر بچه‌ها یک مسئله دشوار تلقی می‌شود ولی اگر به‌درستی آموخته شود می‌تواند جالب‌ترین درس باشد. یادگیری ریاضی با چرتکه می‌تواند منجر به درک بهتر در ارتباط با محاسبات ریاضی شود. با تمرین منظم روی چرتکه و تجسم، کودک به‌مراتب توانایی بیشتری برای انجام محاسبات ریاضی از نظر ذهنی پیدا می‌کند.
  2. تمرکز و حافظه را افزایش می‌دهد. به گفته محققان مشهور، تمرین چرتکه روی کودکان تأثیر مثبتی دارد، به‌ویژه هنگامی‌که به‌طور منظم تمرین می‌شود. مشاهده‌شده که دانش‌آموزانی که آموزش چرتکه را دریافت کرده‌اند دارای سطح بالایی از تمرکز و حافظه بودند. علاوه بر این، استفاده از چرتکه به‌عنوان ابزاری که در ذهن تجسم می‌شود، به بهبود حافظه نیز کمک می‌کند.

گروه تخصصی پویانش، درخواست نمایندگی چرتکه را می‌پذیرد و آموزش‌های لازم را در این خصوص به معلمان و دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *